Rozlepení krytů světel BMW – základní návod a rady
Jak rozlepit a sundat kryty světel, aniž bychom je poškodili? Přinášíme vám univerzální a stručný návod, který pomůže během příprav k rozlepení krytů světel. Ať už se chystáte vyměnit přední kryty světel nebo nainstalovat Angel Eyes a nové Bi-xenon projektory, tak nejdříve se musíte poprat s rozlepením a sundáním krytů světel. Samotné rozlepení není náročné, ale je potřeba se na to předem připravit a vyhledat dostatek informací. Pak už vás nic nezaskočí.
Požadované nářadí: různé velikosti plochých šroubováků nebo jídelní nůž, trouba nebo horkovzdušná pistole
Časová náročnost: 120 minut
Obtížnost: ◼ ◼ ◼ ◼
1. Příprava
Nejdříve je potřeba provést demontáž a odpojení elektroniky světel. Tady se nebudeme zastavovat, protože každý model to má trochu jinak a podrobnější návody najdete v ostatních článcích.
Následuje samotné sundání krytů světel (oddělení těla od skla) a přesně o tom je dnešní návod. Kryty světel jsou lepené tmelem nebo butylovou šňůrou ve spojení mezi zadním skeletem a průhlednou částí (kryt světla). Existují dva základní typy tmelů používaných na světla – butylový a sklenářský. S butylovým tmelem se lépe pracuje, pro demontáž krytů je potřeba změkčit tmel zahřátím. Představujeme vám dva způsoby nahřátí butylového tmelu.
2. Rozlepení světel pomocí trouby (světla lepená butylovým tmelem)
Prvním způsobem nahřátí světel je umístění světla do trouby, kde necháte tmel změknout. Pokud to budete dělat v klasické troubě doma, tak nejprve vyjměte všechny police a umístěte pečicí plech na nejnižší úroveň trouby tak, aby se světlo dalo umístit doprostřed. Na plech můžete navíc položit ručník.
Teplota ohřevu se může podle velikosti světla trochu lišit. Obvykle se teplota pohybuje mezi 80° - 120° Celsia. Maximum je 130°C, při vyšších teplotách se začne kryt tavit.
Pokud máte světlo z výroby, a ještě nikdy se nerozlepovalo, tak změknutí lepidla může trvat déle. Obvykle stačí kolem 2-5 minut. Začněte na minimu a podle potřeby prodlužujte.
Jaký je tedy postup? Předehřejte troubu na požadovanou teplotu (trouba musí být předem zahřáta!). Umístěte světlo dovnitř a nechte ho tam 5 minut. Následně ho opatrně vytáhnete z trouby, nezapomeňte na ochranné rukavice. Zkuste opatrně odklopit průhledný kryt plochým nástrojem (můžete použít zaoblený jídelní nůž nebo plochý šroubovák). Začněte oddělovat kryt od těla z vnitřní strany světla (který je blíže k masce chladiče). Jakmile se začne oddělovat, zastavte se a začněte oddělovat kryt z opačné strany, protože je lepší povolovat rovnoměrně. Pohybujte nožem pomalu kolem dokola. Pokud na nějakém místě lepidlo stále drží, je potřeba vrátit světlo zpět do trouby na pár minut nebo můžete lokálně použít fén. Nepoužívejte příliš sílu, pomalu se snažte části oddělit, aby se nic nepoškodilo. Pak už stačí sklo sundat a opatrně odstranit zbytky tmelu.
2. Rozlepení světel pomocí horkovzdušné pistole/fénu (světla lepená butylovým tmelem)
Dalším způsobem je rozlepení pomocí fénu. Nezapomeňte, že fén fouká horký vzduch a pokud jej na jednom místě necháte déle, můžete roztavit plast. Fén držte 10-15 cm od světla a buďte velmi opatrní. Nesoustřeďte teplo na jedno místo, fénem pohybujte po spoji. Zahřívejte minutu a zkuste spoj rozdělit plochým nástrojem (můžete použít zaoblený nůž nebo plochý šroubovák). Pokud lepidlo stále drží, pokračujte v zahřívání a zkuste to znovu.
3. Rozebrání světel lepených silikónem
U některých modelů BMW jsou světla izolována sklenářským tmelem a zahříváním sklo od světlometu neodstraníte. Sklo budete muset vyříznout, a to velmi opatrně a na správných místech, jinak bude světlo poškozeno. Řezání proveďte například malou frézou nebo flexou s malým kotoučem. Řežte světla po obvodu krytu, tak abyste nepoškodili zadní část (tělo světla). Pokud máte světla lepená sklenářským tmelem, po demontáži kryty nepůjdou znovu použít a je potřeba zakoupit nové. Pro zobrazení nabídky krytů světel klikněte SEM.
Zbytky skla je potřeba odstranit. Spáru lze také opatrně vyvrtat pod úhlem 150 stupňů tak, aby se nepoškodila. Použijte vhodný průměr vrtáku dle velikosti spáry.
Kryt sundavejte na měkkém hadříku, aby omylem nedošlo k poškrábání čočky a vnitřních chromových částí. Po demontáži budete mít mnoho různých spojovacích prvků, je lepší předem připravit lístečky, kterými pak polepíte součástky. Díky tomu bude mnohem snažší dát vše zpět dohromady.
Líbil se vám tento návod? Pokud ano, podpořte ho sdílením.
Vše pro světla a osvětlení BMW najdete v naší nabídce na bawodeal.cz